MISLIMO BUDUĆNOST: Novi početak za gradove

Piše: 

Laura Laker
Gradovi diljem planete doslovno su prodisali zahvaljujući zatvaranju radi prevencije širenja epidemije. Istovremeno naučne studije ukazuju na vezu između zagađenog vazduha i smrtnosti od koronavirusa. Neke lokalne samouprave ovo su shvatile kao signal da nekadašnja normalnost može biti predmet nostalgije, ali ne i cilj oporavka nakon epidemije. Pred nama je prilika za promjenu – da, i pred nama ovdje. Hoćemo li nastaviti gdje smo stali polovinom marta ove godine – stiješnjeni između auta, nebodera i tržnih centara koji proždiru ionako oskudne javne prostore i parkove – ili tragati za novim konceptom urbanog življenja? Želimo svima sretan i pametan Dan planete! (@RiD)

S engleskog prevela: M. Evtov

Milano, reagujući na krizu koronavirusa, planira jednu od najambicioznijih šema za preraspodjelu uličnog prostora u korist biciklističkih i pješačkih zona. Pokrajina Lombardija i njen glavni grad već dugo su među najzagađenijima u Evropi, a sad posebno teško pogođeni epidemijom Covid-19.

Zatvaranjem u cijeloj državi saobraćajno opterećenje smanjeno je za 30-75%, a s njim i zagađenje zraka. Gradske vlasti se nadaju da će ovim planom spriječiti ponovni rast automobilskog saobraćaja kad se stanovnici počnu vraćati na posao i budu htjeli izbjeći gužvu u javnom prevozu.

Najavljeno je brzo eksperimentalno širenje biciklističkih i pješačkih zona u cijelom gradu: tokom ljeta će se 35 kilometara gradskih ulica preobraziti kako bi se stanovnici zaštitili nakon ukidanja ograničenja zbog Covida-19.

U utorak najavljeni plan Strade Aperte (Otvorene ulice) uključuje jeftine privremene biciklističke staze, nove i proširene trotoare, ograničenje brzine od 30 km/h i ulice u kojima prioritet imaju pješaci i biciklisti. U predviđene lokacije spada i slabo prometna četvrt Lazzaretto – u 15. i 16. stoljeću utočište za oboljele u epidemijama kuge.

Marco Granelli, zamjenik gradonačelnika Milana, kaže: „Godinama radimo na smanjenju automobilskog saobraćaja. Ako svi voze auta, nema mjesta za ljude, nema prostora za kretanje ni za komercijalne aktivnosti na otvorenom. Naravno da želimo obnoviti privredu, ali smatramo da to treba učiniti na novoj i drugačijoj osnovi.

Uvjereni smo da u novoj situaciji moramo zamisliti novi Milano. Moramo biti spremni; važno je odbraniti bar dio ekonomije, podržati kafiće, zanatlije i restorane. Kad ovo bude gotovo, gradovi koji još uvijek imaju ovu vrstu privrede biće u prednosti, a Milano se misli naći u toj kategoriji ”

Milano je prostorno mali a gusto naseljen grad, na prostoru prečnika 15 km ima 1,4 miliona stanovnika od kojih 55% do posla ide javnim prevozom. U prosjeku putuju manje od 4km, što za većinu znači izvodivost prelaska na fizički aktivniji način odlaska na posao.

[…]

Janette Sadik-Khan, bivša načelnica sektora za saobraćaj grada New York, danas radi na programima oporavka gradskog saobraćaja u Bogoti i Milanu. Ona kaže da je Milano u ovom smislu bar mjesec dana ispred ostalih svjetskih gradova, pa im može biti primjer.

„Mnogi gradovi, pa čak i države, definisani su svojom reakcijom na sile istorijskih procesa, bilo da se radi o političkoj, društvenoj ili fizičkoj obnovi”, kaže ona. „Milanski plan je važan i zato što predstavlja dobru strategiju za resetovanje gradova, što se sad postalo moguće. Ovo je zaista jedinstvena prilika da svoje ulice pogledate novim očima i pobrinete se da budu podesne za ostvarivanje željenih rezultata – što ne znači što brži prelazak automobila od tačke A do tačke B, nego svima omogućiti bezbjedno kretanje. Znam da će i New York City tražiti smjernice od Milana.”

Pierfrancesco Maran, još jedan zamjenik gradonačelnika Milana, kaže: „Moramo shvatiti da će za nekoliko mjeseci ili godinu dana postojati nova normalnost, i moramo stvoriti dobre uslove da tu novu normalnost svi živimo.

Mislim da ćemo u Milanu, u Italiji, u Evropi, narednog mjeseca odlučivati o dijelu svoje budućnosti za narednu deceniju. Ranije smo planirali za 2030. godinu; a ovo je nova faza, nazivamo je 2020. Umjesto da razmišljamo o budućnosti, moramo razmišljati o sadašnjosti.”

U Velikoj Britaniji je u ponedjeljak Brighton počeo otvarati dio rive, Madeira Drive, samo za pješake i bicikliste od 8:00 do 20:00. U londonskom Barnesu su firme i stanovnici suzili cestu (postavkom čunjeva) kako bi proširili prostor za pješake i kupcima ispred trgovina pomogli da drže propisano rastojanje.

Republika Irska u međuvremenu povećava u Dublinu prostor za fizičko distanciranje ukidanjem parkirnih i mjesta za utovar/istovar – pomoću prenosivih plastičnih separatora.

IZVOR: Guardian

Objavljeno: 21/04/2020.

 


 

Objavljeno na RIJEČ i DJELO: 

22/04/2020