Amerika, ako ne Engleska, biće zemlja proleterska? Kako je Berniejeva kampanja organizovala radnike-imigrante pred vratima tvornice

Piše: 

Meagan Day
Kako piše Jacobin, u Iowi (obično smatranoj striktno ‘bjelačkom’) prije par sedmica su na preliminarne izbore za predsjedničke kandidate (Demokratske stranke) prvi izašli imigranti – radnici u fabrici za preradu mesa – i listom glasali za Bernieja Sandersa. Bernie je osvojio najviše glasova i sad je jasno da u američkoj politici nikad nije viđena predsjednička kampanja poput njegove.
Nakon što je neki dan pobijedio i u Nevadi, deklarisani socijalista Sanders premoćno vodi u unutarstranačkim izborima i sve je izglednije da bi upravo on mogao osvojiti kandidaturu za predsjednika SAD-a. Ta kandidatura mu je prošli put uskraćena da bi bila data Hillary Clinton, a ona ju je doslovno protraćila budući da je mnogim Amerikancima čak i Trump bio prihvatljiviji od predstavnice mrskog vašingtonskog establišmenta.
nalitičari i eksperti elite Demokratske stranke sad već javno strahuju od Sandersa i uporno traže načina da ga diskredituju – pokušava mu se pripisati antisemitizam, negiranje klimatskih promjena, politička rigidnost. Ti pokušaji sad već postaju očajnički, budući da klevete za Bernieja jednostavno ne prijanjaju – zbog čega je zaradio nadimak „teflonski kandidat“. Ovaj tekst objašnjava kako je to moguće: Berniejeva kampanja, naime, nije marketinška ujdurma političke mašinerije nego široka mobilizacija i organizacija svih onih koji ne žive američki san – a oni su u SAD-u ogromna većina. (@RiD)

S engleskog prevela i priredila: M. Evtov

 

[Na dan izbora] u sindikalnu dvoranu u Ottumwi počinju pristizati prvi glasači na preliminarnim izborima za predsjedničke nominacije. Četrnaest ih je došlo da podrži Bernija Sandersa; gotovo svi su imigranti, većinom iz Etiopije, ali i iz Hondurasa i Makedonije – i svi radnici u JBS Pork, koji je najveći poslodavac u okrugu Wapello.

U postrojenju JBS-a u Ottumwi zaposleno je dvije i po hiljade radnika koji potiču iz gotovo pedeset zemalja. Posao im je težak i nerijetko opasan. Nakon curenja amonijaka u postrojenju JBS-a u Kentuckyju, preko pedeset radnika je završilo u bolnici. Kad se svinjski otpad iz postrojenja JBS-a u Illinoisu isuo u tamošnji vodeni tok, usmrtio je šezdeset i pet hiljada riba. Postrojenje JBS u Ottumwi kažnjeno je zbog toga što radnicima nije dopuštalo ni u WC. Sudski dokumenti od prije nešto više od godinu dana kazuju da je bilo opštepoznato da „ako kažete da ste povrijeđeni i da morate ljekaru, smjesta dobijete otkaz“.

Radnicima poput onih u JBS-u platforma Bernieja Sandersa nudi mnogo toga: jačanje sindikata, veće plate, veće beneficije i prestanak davanja otkaza po volji – za početak. Akademski stručnjak za radnička prava Barry Eidlin nazvao je Sandersov plan za demokratiju na radnom mjestu „najozbiljnijim, najsveobuhvatnijim i najpravednijim planom za promociju radničkih prava koji je ikada predložio neki značajniji kandidat za predsjednika SAD-a.“

Ali s obzirom na to koliki je procenat radničke klase otuđen od politike, stvar ne ide tako lako kao u onoj „ti uradi [izradi/izgradi/ponudi], a oni će doći“. Privući ljude koji se na svakom polju osjećaju obespravljeni zahtijeva vrlo naporan rad. Podrška koji su radnici JBS-a pružili Bernieju Sandersu nije bila spontana, nego organizovana, a priča o tome kako je do nje došlo ukazuje na jedinstvenost Sandersove kampanje, osobito na značaj koji Sandersova kampanja pridaje uključivanju radničke klase u politički proces i trud koji u to ulaže.

Kampanja koja to nije

U strategiji koja više podsjeća na organizovanje radništva nego na bilo šta se obično viđa u predsjedničkim kampanjama, Sandersova kampanja je na kapije postrojenja za preradu mesa JBS postavila nekoliko ljudi – uključujući područne sindikalne organizatore i organizatora iz državnog sindikata – koji su ispred tvornice noćima razgovarali s radnicima čije su smjene završavale u 10 uveče i u 3 ujutro. Organizatori kampanje su na više jezika razgovarali s radnicima o tome kako ti radnici žive i rade, te o Sandersovoj platformi i kampanji.

Strategija kampanje bila je pronaći ne samo ljude koji će glasati za Sandersovu nominaciju, već ljude dovoljno entuzijastične da i svoje kolege nagovore da glasaju za Sandersa. Ljude kakav je, na primjer, Wendwosen Biftu, etiopski radnik koji je Sandersom bio oduševljen od početka i koji je, nakon razgovora ispred tvornice, dovodeći u terenski ured svoju desetogodišnju kćer kao prevodioca, ponudio da i ostale radnike organizuje da glasaju za Sandersa.

Potom je u stvar uključen Adom Getachew, Sandersov pristalica i organizator kampanje koji živi u Chicagu. On je onda telefonom razgovarao s Biftuom na amharskom. Najprije su razgovarali, kaže Getachew, o izolovanosti malobrojne zajednice etiopskih imigranata, a zatim „o mogućnosti da Biftu i druge radnike u svojoj smjeni nagovori da glasaju za Bernieja. U samo dva dana je pridobio šest svojih kolega porijeklom iz Etiopije. Pobijedili smo jer se Wendwosen nije pojavio sam, već sa sobom doveo još ljudi.“

Da bi i radnici koji rade u vrijeme održavanja redovnih preliminarnih izbora (obično uveče) mogli učestvovati u političkom procesu, Ujedinjeni prehrambeni i trgovački radnici (The United Food and Commercial Workers), sindikat koji predstavlja radnike JBS-a, organizovao je posebno glasanje, poznato kao „satelitsko“.

Shvativši da bi koncept zasebnog (satelitskog) glasanja, uveden tek ove godine, mogao djelovati zbunjujuće, Sandersova kampanja je kroz drugi krug osigurala da prethodno identificirani radnici u ponedjeljak glasaju prije početka svoje radne smjene. U tu svrhu su volonteri Abby Agriesti i JP Kaderbek, članovi sindikata i radnički aktivisti iz Chicaga, išli od vrata do vrata.

Agriesti kaže da ne bi uspjeli bez inicijative samih radnika. Priča kako su jednom prilikom došli u zgradu gdje živi nekoliko etiopskih radnika. „Naišli smo na žene koje u suterenu zajedno kuhaju, a jedna od njih je odmah otišla u svoj stan – da probudi muža. A on, Mebrahtom Geberetatios, spremno me upoznao sa svima koji su se tu zatekli, pa zatražio moj popis i odveo me do svih popisanih.“ [...]

Budućnost se mora osvojiti

Sanders je svoju kampanju prikazao kao sredstvo masovnog pokreta radničke klase ujedinjene bez obzira na različite kulture, rase i nacionalno porijeklo. Rekao je da će, bude li izabran za predsjednika, djelovati kao glavni organizator, te pomagati odvijanju „političke revolucije“ koju predvodi sam narod. Njegove najvatrenije pristalice snažno vjeruju u tu viziju, ali njegovi kritičari ne samo da umanjuju značaj raznolikosti njegove baze i jedinstvenost političke orijentacije njegove kampanje, nego ga napadaju daleko više nego bilo kog konkurenta: u Iowi su na Sandersa lavinu negativnih oglasa sručili i demokrati i republikanci.

Ako Sanders uspije nadvladati neprijateljstvo koje spram njega ispoljavaju obje stranke, osvojiti nominaciju i postati predsjednik, to će biti zato što je dopro do ljudi čije se teškoće i težnje obično ne odražavaju u predsjedničkim kampanjama. To će biti zato što njegova kampanja ne samo da tvrdi da predstavlja previđene segmente društva, već je zavrnula rukave i organizovala radničku klasu, uvjerivši je da svoju budućnost – mora osvojiti.

U ponedjeljak uveče je za CBS Briahna Joy Gray, glasnogovornica Sandersove kampanje, i potvrdila da je to zaista službena strategija.

„Na preliminarne izbore izašla je i listom glasala za Bernieja Sandersa klasa kojoj se obično niko ne obraća – radnici mesne industrije, pretežno etiopijski imigranti“, kaže Grey o radnicima Ottumwe, te dodala da vjeruje da je Sandersova kampanja „najsposobnija da izgradi onu vrstu masovne i sveobuhvatne podrške radničke klase kakva je potrebna da bi se na opštim izborima izvojevala pobjeda nad Donaldom Trumpom.“

I sam Sanders je nedavno u Iowi rekao nešto slično: „Mislim da nam treba kampanja koja može doprijeti do radnih ljudi, od kojih su mnogi ostali razočarani političkim establišmentom i odustali od glasanja. Mislim da ih mi možemo vratiti u politički proces.“

Sandersova kampanja je u Ottumwi primijenila ova uvjerenja i prišla direktno radnicima. Imigranti koji rade noćne smjene i ne govore engleski obično ne stoje visoko na listi prioriteta političkih agitatora, no Sandersova kampanja je radnicima prišla na kapijama tvornica i vratima njihovih domova, razgovarala s njima o njihovim mukama i pretvorila ih u primarne birače.

Takav pristup razlikuje Sandersovu kampanju ne samo od kampanja njegovih rivala, nego i od kampanja svih predsjedničkih kandidata u modernoj istoriji SAD-a. I mogla bi i njega i njegovu „političku revoluciju“ odvesti do pobjede.

IZVOR: Jacobin

Objavljeno: 04/02/2020.

Objavljeno na RIJEČ i DJELO: 

26/02/2020